rakita

rakita

rakita

rakita

rakita

کدام کارگران مشمول قانون کار نمی‌شوند؟

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۲۱ ب.ظ

طبق قانون کار جمهوری اسلامی ایران، به کلیه اشخاص حقیقی که در ازای دریافت اجرت به دستور و به حساب شخص حقیقی یا حقوقی دیگری (کارفرما) عهده‌دار انجام یک فعالیت باشند و در شمول مقررات استخدامی خاص دیگر قرار نداشته باشند، کارگر مشمول قانون کار می‌گویند.



به گزارش خبرنگار ایسنا، درصورت بروز اختلاف تشخیص رابطه کارگری و کارفرمایی و احراز شمول قانون کار بر این رابطه با هیأتهای تشخیص و حل اختلاف مستقر در ادارات کار خواهد بود؛ با این حال قانون کار در مورد برخی کارگران استثنائاتی قایل شده و آنها را بنا به برخی ملحوظات در شمول قانون کار قرار نداده است که به اختصار به ذکر تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم:


1-نمایندگان کارفرما در یک کارگاه یا واحد تولیدی که از طرف کارفرما مسوولیت اداره آن واحد یا کارگاه را بر عهده دارند در صورتی که در دایره تعریف پیشگفته قانون کار از کارگر قرار بگیرند، به اعتبار انجام کار و دریافت اجرت، کارگر شناخته می‌شوند.


*کارگاههای کوچک


2-آن دسته کارگاههای کوچکی که کمتر از 10 نفر کارگر در آن مشغول کار هستند برابر آیین نامه اجرایی ماده 191 قانون کار مصوب هیات وزیران از شمول برخی از مواد قانون کار مستثنا شده‌اند.

منبع:isna.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۹
rakita rakita

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی